Ansökningar, anmälningar och försäkring
Ansökningar, anmälningar och försäkring
Här hittar du information om olika ansökningar och anmälningar som du eller dina vårdnadshavare kan behöva göra under dina gymnasiestudier. Du hittar också information om vår självservicetjänst där vårdnadshavare/myndig elev fyller i viktiga uppgifter som skolan behöver ta del av. Här hittar du även vår e-tjänst, samtycke till publicering av bild, film och ljud.
Anmäl olycksfall till försäkringsbolag
Om du går på Falkenbergs gymnasieskola är du olycksfallsförsäkrad genom Svedea försäkring. Om du har råkat ut för en skada så gör du skadeanmälan direkt via Svedeas webbplats. En olycksfallsskada är en kroppsskada som du ofrivilligt drabbats av genom en plötslig yttre händelse. Försäkringen gäller dygnet runt. Den gäller också under andra aktiviteter som anordnas av skolan, exempelvis APL eller studiebesök.
För dig som är myndig elev på Falkenbergs gymnasieskola- ge behörighet för vuxens tillgång till Skola24 och Unikum
I den här e-tjänsten kan du som myndig elev godkänna att en vuxen får tillgång till dina uppgifter i Skola24 och Unikum.
Mer information och denna e-tjänst hittar du på Falkenbergs kommuns webbplats.
Ansök om skolbiljett, reseersättning eller inackordering
Om du är folkbokförd i Falkenbergs kommun och ska gå på Falkenbergs gymnasieskola, kan du få en skolbiljett (tidigare resekort) om din folkbokföringsadress ligger minst 6 kilometer från gymnasieskolan. Avståndet mäts av skolan och ingen ansökan behövs utan skolbiljetten får du till din mobiltelefon i Hallandstrafikens app. Se till att ha ditt mobilnummer uppdaterat i Hallandstrafikens app.
Om du har rätt till ett resekort men saknar möjlighet att åka med kollektivtrafik till och från skolan, kan du ansöka om reseersättning. Ansökan görs inför varje nytt läsår.
Inackorderingsbidrag
Om du är folkbokförd i Falkenbergs kommun, ska gå på Falkenbergs gymnasieskola eller annan gymnasieskola och har mer är 40 km resväg eller minst tre timmars daglig res- och väntetid till skolan, kan du ansöka om inackorderingsbidrag. Ansökan görs inför varje nytt läsår.
Om du är skriven i Falkenbergs Kommun och studerar på Falkenbergs gymnasieskola, behöver du inte begära ut och bifoga studieintyg.
Ansök om stipendie ur Heljasfonden
Elever i avgångsklasserna på Falkenbergs gymnasieskola kan ansöka om medel ur Heljasfonden för fortsatt utbilning som avser konst eller musik. Du som tidigare har erhållit Heljasfondens stipendium ett och har studerat på Falkenbergs gymnasieskola, kan ansöka om stipendium nr 2, upp till 3 gånger, inom de närmast fem föregående åren sedan du slutade på Falkenbergs gymnasieskola. I din ansökan skall du beskriva din önskade fortsatt personliga utveckling inom ämnesområden konst och musik. Din ansökan görs via vår e-tjänst, som öppnar den 26 februari, kl. 12.00. Har du inte möjlighet att göra din ansökan via e-tjänst, så kan du göra en ansökan via vår blankett. Din ansökan ska ha inkommit senast 30 april.
Ansökan via e-tjänst till Heljasfondens 1 stipendium
Ansökan via e-tjänst till Heljasfondens 2 stipendium
Ansökningsblankett hittar du på Falkenbergs kommuns webbplats.
Lämna uppgifter via vår e-tjänst, Självservice
I Självservice- Falkenbergs gymnasieskola skall du som vårdnadshavare eller myndig elev fylla i flera viktiga uppgifter som vi på skolan behöver. Vid skolstart behöver du uppdatera/lägga in dina uppgifter i e-tjänsten. I tjänsten gör du följande:
- Lämnar anhöriguppgifter
- Anmäler specialkost
- Godkänner villkor för utlämning av tagg och skåpsnyckel
- Godkänner villkor för lån av skolböcker och mini/grafräknare
- Får information om regler och anvisningar i skolans digitala miljö.
Självservicetjänsten hittar du på Falkenbergs kommuns webbplats.
Samtyck till publicering av bild, film & ljud
Här loggar du som elev in för att samtycka till publicering av bild, film och ljud gällande hemsida, tryckmaterial och sociala medier.