Skip to main content

Internationella samarbeten

Internationella samarbeten


Erasmus+

Erasmus+ är EU:s utbildningsprogram för skolor och högre utbildning. I Sverige de olika programmen genom UHR (Universitets- och högskolerådet). Falkenbergs gymnasieskola har en ackreditering för sektor skola och yrke. Ackreditering innebär att skolan kan ansöka om en budget varje år för att genomföra olika projekt och resor. Det kan gälla kortare mobiliteter (en vecka) men också längre mobiliteter (en månad eller längre). Mobilitet betyder i det här sammanhanget ett utbyte som görs med en skola i ett annat land.


Läsåret 2025/2026 - långtidsutbyten

Till detta läsår 2025-2026 finns det möjlighet att söka till ett s.k. långtidsutbyte för elever som läser på ett studieförberedande program på Falkenbergs gymnasieskola då man studerar en månad på en skola i Europa. Är intresserad så hör gärna av dig till Per Håkansson eller din lärare i engelska A eller moderna språk.

Kontaktperson: Per Håkansson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Här kan du läsa mer om ERASMUS+ (ackreditering)
https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sv/about-erasmus/what-is-erasmus


September-2025

Spanien, Estella

Spansklärare Anna Bresche var på jobbskuggning på en skola i Estella, Spanien under en månad i september 2025. Skolan heter IES Tierra Estella och hon följde med flera olika lärare under sin tid där.

Arcachon, Frankrike

Två elever i åk 2 var i september 2025 på en skola  i Frankrike; Lycée Saint-Elme i Arcachon. En elev var där under en månad och den andra eleven var där i två veckor. De följde undervisningen på skolan under sin tid där.  Till våren kommer en fransk elev från denna skola till oss och ska vara på Estetprogrammet i tre månader.

Valdobbiadene och Bergamo, Italien

I september 2025 hade vi besök av två grupper med elever från två olika skolor i Italien. Den ena skolan kommer från Valdobbiadene och den andra från Bergamo. I Falkenberg bodde de hos värdfamiljer och på programmet stod bland annat lektioner på skolan, stadsrundtur i Falkenberg och studieresa till Göteborg.

Fordonsprogrammet i Marseille

Fordonsprogrammet hade besök under en vecka i september 2025 av lärare från en skola i Marseille. Det var en fortsättning på ett utbyte mellan lärare, där våra lärare var i Marseille i juni 2025.

Vårdprogrammet i Lycée Perseigne, Mamers, Frankrike

Vårdprogrammet åkte med en grupp elev och två lärare till Frankrike, och besökte Lycée Perseigne, Mamers, i september 2025. Fyra elever kommer från deras skola i slutet av november för att göra praktik under tre veckor på Ätranhemmet. Det här är ett samarbete som startade förra läsåret då deras lärare kom hit för förberedande besök, samt att fyra franska elever kom till Falkenberg för att göra praktik under tre veckor i slutet av våren 2025.


November-2025

Sankt Paul im Leventaal, Österrike

Vi har en utbytesstudent från St Paul, Österrike här under en månad i november 2025. Hon bor i värdfamilj och går på Estetiska programmet under sin tid här. Till våren åker en elev från vår skola till Österrike för en månads utbyte.


December-2025

Lycée Perseigne, Mamers

Fyra elever från  Lycée Perseigne, Mamers är hos oss i Falkenberg på praktik under 3 veckor i december.  Det är ett samarbete mellan Vårdprogrammet och Lycée Perseigne.


2026

Teknikprogrammet, Girona, Spanien

En grupp med elever från Teknikprogrammet kommer under våren 2026 att åka till en skola i Girona, Spanien för ett utbyte.

Beaupréau, Frankrike

Två elever åker på en månads långt utbyte till Lycée Julien Gracq, Beaupréau i mars 2026. Två elever från deras skola kommer hit till Falkenberg i februari.

 Valdobbiadene och Bergamo, Italien

Till våren åker två elevgrupper från vår skola till skolorna i Italien för en veckas utbyte. Vi kommer också att skicka två elever på en månads utbyte till skolan i Bergamo till våren, samt att två av deras elever också kommer hit under våren 2026.

Vårdprogrammet, Málaga i Spanien Spanien

Under våren 2026 kommer fyra elever från Vårdprogrammet att åka till Málaga i Spanien för att göra praktik i tre veckor.

Barn- och fritidsprogrammet, Málaga i Spanien Spanien

Eventuellt kommer även Barn- och fritidsprogrammet att skicka fyra elever på praktik på samma sätt som Vårdprogrammet, det vill säga till i Málaga i Spanien.

Försäljnings- och serviceprogrammet, De Roii Pannen i Tilburg, Nederländerna

FS har påbörjat ett utbyte med en skola i Nederländerna. Till våren åker fyra elever till skolan De Roii Pannen i Tilburg, för att göra praktik i tre veckor.


Läsåret 2026/27

Cholet, Frankrike

Till våren kommer ett nytt projekt att påbörjas med som inledning ett lärarutbyte. Det gäller Samhällsprogrammet och en skola i Cholet, Frankrike.

Projekt kommer sedan att genomföras under läsåret 26-27.




Felicia Jensen berättar om sitt utbyte


Felicia Jensen- utbyte i på Saint Elme, Arcachon, Frankrike våren 2024- läs hennes berättelse här.

Jag tillbringade en månad i den charmiga kuststaden Arcachon i sydvästra Frankrike, från den 10 mars till den 10 april 2024. Under denna tid var jag elev på Saint Elme, en skola som kombinerar högstadie- och gymnasieutbildning med omkring 900 elever. Det var en upplevelse som bjöd på många nya vänskaper, god mat och fantastiska platser att upptäcka.

Saint Elme skiljde sig en del från den svenska skolmiljön. Den franska skolan är generellt striktare, och eleverna är både disciplinerade och tävlingsinriktade. Man använder titlar som “Madame” och “Monsieur” för att tilltala lärarna, och rasterna tillbringades utomhus, då det inte fanns några sittytor. Skolan var också omgiven av stängsel, och varje morgon väntade vi på att grindarna skulle öppnas.

En av de största utmaningarna för mig var språket. Min värdfamilj talade inte engelska, så jag fick anstränga mig för att kommunicera på franska. Till en början gick det trögt, men efter ett tag blev det lättare, särskilt tack vare de extrakurser i “lättare franska” som skolan erbjöd. Många av mina klasskamrater kunde prata engelska, vilket gjorde att vi kunde kommunicera bättre.

Att följa med i undervisningen var en annan utmaning. Vissa lektioner var svåra att förstå helt och hållet, särskilt när lärarna pratade snabbt eller använde svåra ord. När eleverna förberedde sig för sina slutprov fick jag istället läsa en lättare bok på franska, vilket förbättrade mitt ordförråd och min förståelse för språket. Det var verkligen en värdefull erfarenhet att få använda språket muntligt på ett sätt som jag inte får lika ofta i Sverige.

Under min vistelse i Frankrike fick jag möjlighet att upptäcka många fantastiska platser. Bland höjdpunkterna fanns ett besök vid La Dune du Pilat, Europas största sanddyna, samt utflykter till Bordeaux och den pittoreska staden Saint-Jean-de-Luz. Arcachon-området är känt för sina långa stränder, och jag njöt av att bada och spela volleyboll med mina nya vänner under våra håltimmar. Staden i sig är otroligt vacker, och husen har en sagolik arkitektur som ger staden en speciell charm.

Min värdfamilj och jag spenderade också mycket tid tillsammans med att laga mat, baka och se på film. Jag deltog i olika sociala aktiviteter med mina vänner, som att gå på shoppingturer, fika på caféer och till och med fira en väns födelsedag.

Detta utbyte var en oförglömlig upplevelse. Jag fick inte bara förbättra mina franskakunskaper, utan också lära känna den franska kulturen på ett djupare plan. Om jag får chansen skulle jag gärna åka tillbaka och träffa mina nya vänner igen. Utbytet gav mig minnen för livet och jag skulle starkt rekommendera det till andra elever. De tre ord som bäst sammanfattar min tid i Frankrike är: vänner, vackra platser och (mycket) bröd.

Värdegrundspedagogen arbetar för hållbar social utveckling genom praktiskt arbete i klasser. Arbetet sker i huvudsak genom förebyggande metoder för att främja en god social miljö i klasserna och på skolan som helhet. I arbetet får eleverna lära känna varandra på olika sätt och se sina likheter och olikheter som resurser på den gemensamma studieresan hos oss.

Värdegrundspedagogen är lärare och dramapedagog med specialpedagogisk kompetens i grunden och arbetar som komplement till lärares övriga värdegrundsarbete med sina klasser. Värdegrundspedagogen jobbar även som handledare med lärare och elever på de av våra program som jobbar med metodprogrammet Motivationslyftet. Motivationslyftet innefattar metoder och material för att på ett praktiskt och metodiskt sätt över tid arbeta för att främja elevers motivation, hälsa, självledarskap och goda lärandeidentitet.